Een nieuw logo. En nu?
Niet zelden spreken wij bedrijven die toe zijn aan een opfrisser van de eigen uitstraling. De snel veranderende wereld om ons heen confronteert ons met de vergankelijkheid van keuzes die we als bedrijf in het verleden hebben gemaakt. Het prachtige beeldmerk waar men 15 jaar geleden met overtuiging voor koos, blijkt nu opeens stoffig en ouderwets. Het is tijd voor een update.
Nadat er van iemand binnen de onderneming een signaal komt dat de actuele productvernieuwingen toch echt vragen om een ander beeld- of woordmerk (met bijvoorbeeld andere kleuren), gaat er opeens een balletje rollen. Het begon met een kladje op een servetje in de bedrijfskantine en nu wordt het opeens een veelomvattend project.
Aan de slag met een nieuw logo
Afdeling Marketing en/of het ontwerpbureau gaat met de uitdaging aan de slag en binnen enkele weken vindt de presentatie plaats van enkele nieuwe logo’s. Elke letter, elke streep, elke vorm en elke kleur is daarbij onderhevig aan de visie van de ontwerpers. Zij kunnen elke designkeuze daarin met passie en expertise onderbouwen. Nadat er door de DMU een klap op is gegeven, is een nieuw logo een feit. En nu? Wat er op de loer ligt, is een domino-effect.
De marketeers zien dat het nieuwe beeldmerk de hele look & feel van de website aantast. Met goede onderbouwing blijkt er een noodzaak voor een compleet nieuwe website te bestaan. Bovendien moeten alle social media kanalen en de product catalogus worden beetgepakt. De Office Manager kan aan de slag met de banners op de stoep, de stickers op het raam, de visitekaartjes en het briefpapier. Henk-Jan van Logistiek steekt voorzichtig een vinger op met de vraag “Zal ik offertes opvragen bij autobeletteringsspecialisten?” O ja, da’s een goeie, HJ.
De grootste uitdaging
De grootste uitdaging en daarmee de grootste kostenpost zit hem echter vaak in het product gamma. Bij diverse productinnovaties zijn er door de jaren heen uitbreidingen op de bestaande series geweest. De tijdloze hardlopers in de catalogus zijn nooit veranderd. Andere recent ontwikkelde producten kenden daarentegen stevige investeringen. Bijvoorbeeld omdat ze te ver afweken van de bestaande concepten in de ‘traditionele’ product serie. Een scala aan frontfolies, product labels, typeplaten of etiketten moet ineens onder de loep worden genomen.
Steeds vaker schuift DANIELSON Industrial Graphics in dit stadium aan. Producenten leggen ons de technisch vaak complexe uitdagingen voor die doorgaans vooral een heldere kijk van een externe specialist in grafische bedrukking nodig hebben. De producent heeft immers alle expertise van zijn eigen product, branche en speelveld in huis, maar kan m.b.t. de uitstraling en de look & feel van zijn product beperkt worden door een gelimiteerde kennis van de vele grafische mogelijkheden die er zijn.
Een totaaloplossing bieden
Door het delen van onze expertise en door buiten de geijkte paden van onze klanten te denken, zien we vaak dat producenten in samenwerking met DANIELSON tot een totaaloplossing komen voor de gehele productlijn, die uiteindelijk tot lagere investeringen leidt. Het doorontwikkelen van de individuele producten en series kan men dan immers makkelijker en sneller (soms gefaseerd) realiseren. Het domino-effect van de beslissing om met een nieuw logo aan de slag te gaan, hoeft dus niet per se heel groot te zijn. Eigenlijk kappen wij op deze manier de bomen weg die het zicht op uw eigen bos belemmerden.