Ratio Electric – Case story
Ratio Electric benaderde ons met een interessante uitdaging. Al enkele jaren zit de markt van e-Mobiliteit stevig in de lift. Het Nederlandse wagenpark elektrificeert gestaag en het Nijkerkse Ratio is daarin onder meer als producent van thuisladers en laadkabels een belangrijke speler.
Naast de laadsystemen excelleert Ratio al decennialang in productie van een breed segment aan systemen voor het aansluiten en verdelen van netspanning. Hierbij kan men denken aan producten voor datacenters, industrie en kantoor en voor de maritieme sector. Bezoek de website op www.ratio.nl
Nieuwe huisstijl
Onder invloed van een aantal product updates die in 2022 gerealiseerd worden, is dit bovendien het jaar waarin het bedrijf een nieuw logo en een nieuwe huisstijl introduceert. Qua uitstraling pakt Ratio de hele serie thuisladers grondig beet.
De verschillende laders zijn slimmer en krijgen een groter bedieningsgemak. De laders krijgen een stoere, no-nonsense look door de hele unit voortaan geheel in het zwart uit te voeren. Desalniettemin is integratie van de nieuwe, frisse huisstijl van belang. Zo ontstaat het idee om middels zogenaamde Side Labels in vrolijke kleuren de typeaanduidingen op de units aan te brengen.
Vier side labels
Na overleg tussen DANIELSON Industrial Graphics en Ratio kiest het bedrijf voor een viertal side labels. Elk in een eigen kleur die goed aansluit bij de huisstijl. Optisch zijn de flinterdunne labels vergelijkbaar met tabs in een organiser, terwijl het grafisch gezien eigenlijk een technisch hoogstandje is.
De uitzonderlijke vorm van het polycarbonaat label is zó ontworpen dat het perfect past in de behuizing en een zo groot mogelijk oppervlak heeft om genoeg hechting te bieden. De labels zijn UV bestendig en goed bestand tegen weersinvloeden.
Een origineel concept
Al met al is het concept van deze labels buitengewoon origineel te noemen. Vrijwel elke OEM kiest ervoor een typeaanduiding op het display aan te brengen of in het frontfolie te integreren. Ratio Electric durft het aan om buiten de zogenaamde lijntjes te kleuren. Met het idee om de naam van de thuisladers door middel van deze side labels weer te geven, opent het immers de deur om relatief eenvoudig toekomstige product-updates door te voeren of nieuwe producten aan de serie thuisladers toe te voegen. Dit kan dan worden gerealiseerd zonder dat er grafisch gezien een geheel nieuw front voor de toekomstige producten hoeft te worden ontwikkeld. Slim!